Dessa är de allmänna villkoren för Caverion Suomi Oy:s ("Leverantören") tillhandahållande av tjänster via informationsnätverket för produkten Pelsu Rescue Plan. Dessa villkor tillämpas på förhållandet mellan Leverantören och Kunden gällande användningen av Tjänsten, om inte annat avtalas skriftligen. Genom att använda tjänsten accepterar kunden att vara bunden av dessa villkor.

      I dessa allmänna villkor:
    • "tjänst" de tjänster som leverantören tillhandahåller sina företags- och institutionella kunder via ett cybernätverk;
    • "kund" en användare av tjänsten eller en person med vilken leverantören har ingått ett separat avtal om användning av tjänsten;
    • "avtal" avser, utöver dessa leveransvillkor, tjänstebeskrivningarna, eventuella skriftliga avtal och de bilagor som anges i dessa;
    • "avtalsperiod" avser avtalsperioden för den betalda tjänsten;
    • "kundmaterial" innebär allt material som kunden eller någon på uppdrag av kunden har lagrat i tjänsten;
    • "Dataskyddsförordningen" innebär Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning);
    • Termerna "registrerad person", "behandling", "tillsynsmyndighet" och "tredjeland" ska ha samma betydelse i detta avtal som i den allmänna dataskyddsförordningen;
    • "personuppgiftsansvarig" avser samma begrepp som i dataskyddsförordningen, och i detta avtal avses kunden;
    • "personuppgiftsbiträde" avser motsvarande begrepp i dataskyddsförordningen.
    • "personuppgifter" avser motsvarande begrepp i dataskyddsförordningen, och i detta avtal avses de personuppgifter som finns i kundens register;
    • "känsliga uppgifter" avser motsvarande särskilda kategorier av personuppgifter enligt definitionen i GDPR samt uppgifter som anses vara känsliga enligt annan EU-lagstiftning eller medlemsstaternas nationella lagstiftning;

1. Service

1.1 Tjänstebeskrivningar. Tjänsterna och deras respektive funktionalitet och egenskaper presenteras i tjänstebeskrivningen för varje tjänst.

1.2 Användning av tjänsten. Leverantören ska tillhandahålla den tekniska plattformen, överenskomna funktioner och underhåll av tjänsten. Kunden är ansvarig för användningen av tjänsten och de kostnader som uppstår.

1.3 Kundutbildning. I Tjänsten ingår inte någon utbildning av Kunden eller Kundens personal eller något annat stöd för implementering av Tjänsten, såvida inte detta skriftligen avtalats.

1.4 Kostnadsfria tjänster. Leverantören kan tillhandahålla tjänsten eller någon del av tjänsten kostnadsfritt, till exempel för kostnadsfri provanvändning eller för att testa nya funktioner eller för något annat sådant ändamål. Gratis användning är föremål för eventuella ytterligare villkor och instruktioner som kan tillhandahållas av leverantören utöver de som anges i dessa villkor. Leverantören ska inte hållas ansvarig för någon kostnad eller skada som uppstår till följd av användningen av gratistjänsten. Leverantören kan avbryta tillhandahållandet av gratistjänsten eller ta bort gratisfunktionen när som helst, utan orsak, utan föregående meddelande och leverantören ska inte hållas ansvarig för eventuella kostnader eller skador som kunden ådrar sig till följd av detta.

2. Avtalets löptid och uppsägning

.

2.1 Giltighet. Dessa villkor gäller närhelst kunden använder tjänsten.

2.2 Avtalstid för kostnadsfria tjänster. För kostnadsfria tjänster får kunden säga upp avtalet omedelbart genom att radera konton och allt kundmaterial från tjänsten. Leverantören får säga upp avtalet för den kostnadsfria tjänsten med en månads uppsägningstid.

2.3 Avtalsperiod för betaltjänster. Längden på avtalsperioden för en betaltjänst anges i avtalet. Om inte annat avtalats är avtalsperioden ett år.

2.4 Avtalsperiodens början för betaltjänsten. Om inte annat avtalats börjar den första dagen i avtalsperioden för betaltjänsten på det datum då den aktuella betaltjänsten görs tillgänglig för kunden.

2.5 Avtalsförlängning. Betaltjänsten kan sägas upp genom skriftligt meddelande till den andra Parten 30 dagar före utgången av Avtalsperioden. Om avtalet inte sägs upp senast 30 dagar före avtalsperiodens slut, ska avtalet förnyas för en ny avtalsperiod med samma löptid.

3. Kundens utrustning

.

3.1 Kunden ansvarar för inköp och drift av den utrustning, de anslutningar och den programvara som krävs för att använda Tjänsten. Kunden ska ansvara för säkerheten i sitt informationssystem och för sina telekommunikationskostnader och andra liknande kostnader som är förknippade med användningen av Tjänsten. Kunden ansvarar för att Kundens utrustning, anslutningar, programvara och informationssystem överensstämmer med de krav på driftmiljö som Leverantören tillhandahåller och för att Tjänsten är lämplig för Kundens ändamål.

4. Tjänstenivå

.

4.1 Parterna ska skriftligen överenskomma om servicenivån och de eventuella konsekvenserna av att avvika från denna. Om inte annat avtalats ska tjänstens innehåll och servicenivån regleras av punkt 8 i dessa Villkor.

5. Ändringar av tjänsten och användar- och leveransvillkoren

5.1 Vidareutveckling. Leverantören kommer initialt endast att underhålla en version av Tjänsten. Leverantören ska ha rätt att vidareutveckla Tjänsten, vilket kan medföra att Leverantören gör ändringar i Tjänstens innehåll, utseende, egenskaper, funktionalitet och produktionsmiljö.

5.2 Ändringar som begärs av Kunden. Genomförandet av ändringar i Tjänsten som begärs av Kunden skall skriftligen och separat överenskommas.

5.3 Ändringar av dessa villkor. Leverantören ska ha rätt att ändra dessa användarvillkor, tjänstebeskrivningen och eventuella tjänstespecifika villkor efter att ha meddelat om ändringarna på tjänstens webbplats i god tid innan ändringarna träder i kraft. Genom att fortsätta använda tjänsten accepterar kunden ändringarna.

6. Rättigheter till tjänsten och kundmaterial

6.1 Immateriella rättigheter. Äganderätt, upphovsrätt och alla andra rättigheter till Tjänsten, dess utseende och känsla, varumärken och trade dress tillhör Leverantören eller Leverantörens närstående bolag eller licensgivare. Kunden ska beviljas en rätt att använda Tjänsten under Avtalets löptid.

6.2 Kunddata. De data som kunden matar in i tjänsten eller som leverantören matar in i tjänsten på uppdrag av kunden är kundens egendom. Leverantören har rätt att använda de uppgifter som kunden har angett endast för de ändamål som anges i avtalet. Kunden förbinder sig att inte ladda upp eller överföra något material till eller genom Tjänsten som strider mot lag eller god sed.

6.3 Leverantörens lagringsskyldighet. Leverantörens skyldighet att lagra Kundens material upphör 180 dagar efter Avtalets upphörande, varefter Leverantören är skyldig att förstöra Kundens material om inte Kunden har begärt att materialet ska återlämnas. Leverantören har rätt att ta ut en avgift för insamling, bearbetning och utlämnande av uppgifterna i enlighet med sin gällande taxa. Leverantören har dock rätt att förstöra eller spara kundens uppgifter om leverantören är skyldig att göra det enligt lag eller av en offentlig myndighet.

6.4 Upphovsrättsintrång. Kunden åtar sig också att inte lägga upp upphovsrättsskyddat material på Tjänsten om inte Kunden har rätt att göra det. Leverantören har rätt att förhindra distribution av sådant material på Tjänsten eller att ta bort det från Tjänsten. Kunden är skyldig att på egen bekostnad försvara Leverantören och ersätta Leverantören för den skada som Leverantören åsamkas om krav framställs mot Leverantören till följd av att Kunden laddat upp material i Tjänsten som Kunden inte har rätt till.

7. Användning av Tjänsten och hur den kan förhindras

.

7.1 Användar-ID. De ID som krävs för att använda Tjänsten är kund- eller personliga och får inte avslöjas för tredje part. Kunden är ansvarig för all användning av tjänsten under hans/hennes konto.

7.2 Obehörig användning. Kunden åtar sig att utan dröjsmål informera Leverantören om lösenordet avslöjas för tredje part eller om det finns misstanke om missbruk av användarnamn eller lösenord. Sådan underrättelse kan ske via e-post till tuki@pelastussuunnitelma.fi.

7.3 Avstängning av användning för användning i strid med avtal. Leverantören har rätt att stänga av användningen av Tjänsten om den rimligen misstänker att Kunden bryter mot dessa Användarvillkor eller något avtal som kan ha ingåtts för användningen av Tjänsten, eller om Kunden har underlåtit att betala eventuella avgifter som ska betalas för användningen av Tjänsten.

7.4 Blockering av åtkomst på grund av skadlig aktivitet. Leverantören har rätt att blockera kundens åtkomst till tjänsten utan att rådfråga kunden om leverantören skäligen misstänker att kunden belastar eller använder tjänsten på ett sätt som äventyrar tillhandahållandet av tjänsten till andra användare. Leverantören ska utan onödigt dröjsmål informera Kunden om skälen till att åtkomst nekas.

.

8. Servicenivå och avbrott i tjänsten

.

8.1 Leverantören ska sträva efter att hålla tjänsten tillgänglig för kunden utan avbrott. Leverantören garanterar dock inte att tjänsten kommer att vara oavbruten eller felfri. Om inte annat skriftligen avtalats har leverantören rätt att avbryta tillhandahållandet av tjänsten under en rimlig period om detta är nödvändigt för installation, modifiering eller underhåll av tjänsten och sådan åtgärd inte kan utföras till rimlig kostnad utan att tjänsten avbryts. Leverantören skall sträva efter att ge rimligt förhandsbesked om eventuella avbrott.

9. Priser, avgifter och fakturering

9.1 Betalningsvaluta. Priser uttrycks i euro och faktureringsvalutan är euro.

9.2 Standardpriser. Om inte ett pris har avtalats för en tjänst i avtalet eller på annat sätt, ska priset för den tjänsten vara det som anges i Leverantörens aktuella prislista.

9.3 Offentliga avgifter. Moms skall läggas till priserna i enlighet med vid var tid gällande bestämmelser. Om beloppet eller grunden för uttag av offentliga avgifter som tas ut av offentliga myndigheter ändras på grund av ändrad lagstiftning eller skattepraxis, kommer priserna att ändras i enlighet med detta.

9.4 Faktureringsvillkor. Leverantören skall fakturera Kunden i förskott för varje avtalsperiod. Betalningsvillkoret är 14 dagar netto. Kunden skall betala dröjsmålsränta på förfallna betalningar i enlighet med gällande räntelag.

9.5 Faktureringstillägg. Om det sammanlagda beloppet av den faktura som skall betalas av Kunden, exklusive mervärdesskatt, understiger etthundra (100) euro, har Leverantören rätt att lägga till ett faktureringstillägg på betalningen i enlighet med gällande prislista.

10. Prisändringar

10.1 Ändringar i prislistan. Leverantören har rätt att ändra priserna för tjänsten genom att meddela kunden om ändringen minst 60 dagar före den dag då ändringen träder i kraft. Om avtalet har ingåtts för en avtalsperiod, ska meddelandet lämnas 60 dagar före den nya periodens början.

10.2 Ändringar under avtalsperioden. Om kundens användning av tjänsten utökas utöver vad som ursprungligen avtalats under avtalsperioden, ska leverantören ha rätt att debitera tariffen för den utökade tjänsten i proportion till den återstående avtalsperioden.

11. Skyldighet att iaktta konfidentialitet

.

11.1 Sekretesskyldighet. Varje Part åtar sig att hålla allt material och all information som erhållits från den andra Parten och som är märkt eller uppfattas som konfidentiell konfidentiell och att inte använda den för något annat ändamål än vad som anges i Avtalet.

11.2 Konfidentialitetens varaktighet. Denna sekretessförpliktelse ska gälla även efter det att Avtalet har upphört att gälla.

11.3 Begränsning av sekretess för Pelsu-tjänsten. Det ligger i Räddningsplanetjänstens natur och karaktär att all eller delar av den information som Kunden anger kan vara allmänt tillgänglig i nätverket utan att logga in i Tjänsten. För Pelsu-tjänsten ansvarar kunden vid alla tidpunkter för sekretessförpliktelserna i fråga om den information som han eller hon eller för hans eller hennes räkning matar in i tjänsten. Kunden förbinder sig att inte lägga in någon information i tjänsten som inte är allmänt tillgänglig.

.

12. Integritet och personuppgifter

.

12.1 Behandling av personuppgifter. Alla personuppgifter som lagras i Tjänsten kommer att lagras i enlighet med Finlands och Europeiska unionens lagstiftning om personuppgifter och dataskydd. Bestämmelserna i detta avsnitt 12 gäller endast för behandling av personuppgifter. För mer information om de personuppgifter som lagras i Tjänsten, se Integritetspolicyn www.pelastussuunnitelma.fi/tietosuoja/dokumentti/.

12.2 Roller. Pelsu Rescue Plan agerar som personuppgiftsbiträde i den mening som avses i GDPR på uppdrag av Kunden när Kunden eller någon på uppdrag av Kunden lagrar personuppgifter i Tjänsten. Den personuppgiftsansvarige är kunden. Pelsu Rescue Plan behandlar personuppgifter endast i enlighet med de instruktioner som kunden gett och i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning.

12.3 Konfidentialitet för personuppgifter. Personuppgifter kommer att behandlas som konfidentiella uppgifter i enlighet med punkt 11, med förbehåll för de begränsningar av konfidentialitet som överenskommits i punkt 11.3.

12.1 Behandlingens varaktighet.

12.1.1 Behandlingens varaktighet. Pelsu Rescue Plan behandlar personuppgifter under den tid som avtalet gäller och under kundens användning av tjänsten.

12.1.2 Radering av personuppgifter. Vid avtalets upphörande kommer personuppgifterna att lagras passivt i 180 dagar i enlighet med avsnitt 6.3, varefter personuppgifterna kommer att raderas permanent.

12.1.3 Återlämnande av personuppgifter. På skriftlig begäran av kunden kommer Pelsu Rescue Plan antingen att återlämna personuppgifterna till kunden eller förstöra dem, såvida inte tillämplig EU- eller medlemsstatslagstiftning kräver att personuppgifterna bevaras.

12.1.4 Radering av personuppgifter från underleverantörers system Efter avtalets upphörande kan personuppgifter förbli passivt lagrade i underleverantörers system, från vilka de kommer att raderas inom den tekniska lagringsperioden för systemet.

12.1.5 Bevarande av loggfiler. Oaktat det föregående kan Pelsu Rescue Plan av säkerhetsskäl behålla vissa loggdata som beskrivs närmare i Pelsu Rescue Plans integritetspolicy (se 12.7.2).

12.2. Typ av personuppgifter och kategorier av registrerade.

12.2.1. Kategorierna av registrerade och typerna av personuppgifter som behandlas beskrivs i Pelsu Rescue Plans integritetspolicy: www.pelastussuunnitelma.fi/tietosuoja/dokumentti/

12.3 Kundens skyldigheter och rättigheter.

12.3.1 Kundens rättigheter. (a) Under alla omständigheter har Kunden full kontroll över de Personuppgifter som behandlas; (b) Äganderätt och eventuella immateriella rättigheter tillhör Kunden eller tredje part.

12.3.2 Kundens skyldigheter. Kunden är ansvarig för att säkerställa att
(a) kunden följer tillämplig dataskyddslagstiftning, inklusive GDPR, och god databehandlingspraxis; och att
(b) Kunden har rätt att behandla Personuppgifterna och rätt att överlämna Personuppgifterna till Pelsu Rescue Plan för behandling i enlighet med Avtalet; och
(c) eventuella behandlingsinstruktioner som tillhandahålls av Kunden överensstämmer med GDPR; och att
(d) ingen känslig information lagras i Tjänsten.

12.4 Skriftliga instruktioner

12.4.1 Skriftliga instruktioner. Pelsu Rescue Plan kommer endast att behandla personuppgifter i enlighet med avtalet och skriftliga instruktioner som tillhandahålls av kunden. Om tillämplig lagstiftning kräver att Pelsu Rescue Plan behandlar uppgifterna för något annat ändamål, kommer Pelsu Rescue Plan att informera kunden före sådan behandling, såvida inte nämnda lagstiftning förbjuder förhandsmeddelande.

12.4.2 Skyldighet att behandla uppgifter. Pelsu Rescue Plan kommer endast och uteslutande att behandla uppgifter:
(a) för tillhandahållande av den överenskomna tjänsten och relaterad teknisk support; och vidare
(b) i enlighet med de uppdrag som följer av användningen av tjänsten (inklusive kontrollpanelen och andra funktioner i tjänsten);
(c) i enlighet med bestämmelserna i Avtalet; och
(d) i enlighet med eventuella andra skriftliga instruktioner som senare tillhandahålls av Kunden och som ömsesidigt överenskommits.

12.5 Användning av underleverantörer för behandling av personuppgifter.

12.5.1 Underleverantörer. Pelsu Rescue Plan får behandla personuppgifter i alla länder där Pelsu Rescue Plans underleverantör har databehandlingsanläggningar, förutsatt att (a) sådan behandling uppfyller alla krav för laglig behandling som anges i GDPR, och att; (b) bestämmelserna i avtalet efterlevs. Pelsu Rescue Plan kommer inte att använda en underleverantör för behandling av personuppgifter som inte har godkänts i förväg av kunden. Genom att acceptera dessa villkor accepterar kunden de underleverantörer som anges på https://www.pelastussuunnitelma.fi/subprocessors/.

12.5.2 Villkor för användning av underleverantörer. Användningen av en underleverantör som är involverad i behandlingen av personuppgifter omfattas av villkoret att Pelsu Rescue Plan:
(a) ingår ett skriftligt avtal med underleverantören för behandling av personuppgifter i vilket

i. underleverantören är skyldig att behandla personuppgifter endast för det ändamål och i den utsträckning som är nödvändig för att utföra de uppgifter som tilldelats nämnda underleverantör i enlighet med de skriftliga instruktioner som lämnats av kunden och med förbehåll för bestämmelserna i detta avtal, och i vilken

ii. skyldigheterna i denna klausul 12 läggs ut på underleverantören i den mening som avses i artikel 28 i GDPR; och

(b) ska anta underleverantörens ansvar och skyldigheter som sina egna.

12.6. Invändning mot anlitande av underleverantör

12.6.1 Meddelande om användning av underleverantör Om Pelsu Rescue Plan beslutar att anlita en ny underleverantör, ska Pelsu Rescue Plan meddela kunden om detta minst 30 dagar innan avtalet träder i kraft. Av meddelandet ska framgå åtminstone underleverantörens firma, geografiska läge och de uppgifter som ska överföras till underleverantören. Meddelandet kan skickas till kontaktpersonen i enlighet med punkt 18.3 eller via kontrollpanelen i Tjänsten.

12.6.2 Rätt till invändning. Om Kunden inte samtycker till användningen av en ny underleverantör, har Kunden rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan, förutsatt att Kunden säger upp Avtalet inom 30 dagar efter att ha informerats om användningen av den nya underleverantören och att Pelsu Rescue Plan inte drar sig ur användningen av den nya underleverantören för Kundens tjänst efter mottagandet av meddelandet.

12.7. Rättigheter och skyldigheter för Pelsu Rescue Plan

12.7.1 Personalens tystnadsplikt. Pelsu Rescue Plan ansvarar för att säkerställa att dess personal är bunden av lämpliga tystnadsplikter vid hantering av personuppgifter.

12.7.2 Datasäkerhet. Med beaktande av den senaste tekniken och kostnaden för genomförandet, behandlingens art, omfattning, sammanhang och ändamål samt riskerna för fysiska personers fri- och rättigheter, vilka varierar i sannolikhet och allvar, ska kunden och Pelsu Rescue Plan vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa en säkerhetsnivå som står i proportion till risken. Pelsu Rescue Plan ska följa sina interna säkerhetsriktlinjer, som på begäran ska göras tillgängliga för kunden.

12.7.3 Svar på den registrerades begäran. Pelsu Rescue Plan kommer att hjälpa kunden, om möjligt, genom lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder, och med hänsyn till behandlingens art, att svara på begäran om att utöva den registrerades rättigheter enligt kapitel III i GDPR. Pelsu Rescue Plan har rätt att ta ut en separat avgift för kostnaderna för sådan hjälp.

12.7.4 Uppfyllande av kundens skyldigheter avseende dataskydd Med beaktande av behandlingens art och den information som är tillgänglig för Pelsu Rescue Plan åtar sig Pelsu Rescue Plan att bistå kunden:

  • genom att samarbeta med kunden för att uppfylla kraven på dataskydd i artikel 32;
  • genom att meddela kunden om dataintrång i enlighet med artikel 33;
  • .
  • underrätta den registrerade om en säkerhetsöverträdelse i enlighet med artikel 34;
  • .
  • delta i en konsekvensbedömning avseende dataskydd i enlighet med artikel 35, och
  • delta i ett förhandssamråd i enlighet med artikel 36.
.

12.7.5 Revision. Pelsu Rescue Plan ska göra all information tillgänglig för kunden som krävs för att visa att de skyldigheter som anges i artikel 28 i GDPR efterlevs och ska tillåta och delta i revisioner, såsom inspektioner, som utförs av kunden eller en annan revisor som godkänts av kunden (men som inte får vara en konkurrent till Pelsu Rescue Plan).

12.7.6 Underrättelseskyldighet. Pelsu Rescue Plan ska omedelbart underrätta Kunden om Pelsu Rescue Plan anser att de skriftliga instruktioner som Kunden lämnat avseende behandling av personuppgifter strider mot dataskyddsförordningen eller någon annan EU- eller medlemsstats dataskyddsbestämmelse.

13. Begränsning av ansvar och skadestånd

.

13.1 Lämplighet för ett visst ändamål. Leverantören tillhandahåller Tjänsten "i befintligt skick" och Leverantören lämnar ingen utfästelse eller garanti, uttrycklig eller underförstådd, till Kunden avseende Tjänstens lämplighet för Kundens särskilda ändamål. Det anges uttryckligen att Tjänsten inte är utformad för att fungera kontinuerligt utan fel eller avbrott och därför inte är avsedd för aktiviteter för vilka full försäkran krävs.

13.2 Information i Tjänsten. Leverantören ska inte vara ansvarig för någon direkt eller indirekt skada, oavsett om den orsakats direkt eller indirekt, till Kunden eller någon tredje part, som uppstår genom användning av felaktig, ofullständig eller tvetydig information som finns i Tjänsten. Om inte annat anges är information, instruktioner eller råd som tillhandahålls i Tjänsten inte avsedda att vara juridiska, kommersiella, medicinska eller på annat sätt bindande för Leverantören eller någon annan leverantör.

13.3 Obetalda avgifter. Leverantören ska inte vara ansvarig för någon skada som orsakas Kunden eller någon tredje part till följd av att tillhandahållandet av Tjänsten avbryts på grund av en obetald anslutningsavgift.

13.4 Maximal ersättning. Det maximala ersättningsbeloppet som ska betalas av leverantören, inklusive eventuell ersättning eller förseningsavgifter avseende tjänstens kvalitet, ska vara det totala fakturerade beloppet per månad för serviceavgifterna (Kontinuerliga tjänster) enligt avtalet, netto efter moms, multiplicerat med 12.

13.5 Indirekta skador. Parterna ska inte vara ansvariga gentemot varandra för några indirekta skador eller följdskador, såsom förlust eller avbrott i produktion eller omsättning.

13.6 Sekretess. De ansvarsbegränsningar som beskrivs ovan i denna punkt ska inte gälla för skada som uppkommer till följd av brott mot sekretessvillkoren i punkt 11 eller för skada som orsakats uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet.

14. Force majeure

14.1 Force majeure. Avtalsparten ska inte vara ansvarig för försening eller skada som orsakats av en händelse utanför dess kontroll som avtalsparten inte rimligen kunde förväntas ha tagit i beaktande vid tidpunkten för avtalets ingående och vars konsekvenser avtalsparten inte rimligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Force majeure skall, om inte annat visas, anses innefatta krig eller uppror, jordbävning, översvämning eller annan jämförbar naturkatastrof, avbrott i allmän transport, allmänna kommunikationer eller allmän elförsörjning, import- eller exportförbud, strejk, lockout, bojkott eller annan jämförbar stridsåtgärd. Strejk, lockout, bojkott eller annan liknande konfliktåtgärd ska, om inte annat visas, anses utgöra force majeure även om avtalsparten själv är föremål för eller part i konfliktåtgärden.

14.2 Underleverantörer. Force majeure som drabbar en underleverantör till den avtalsslutande parten ska också anses utgöra force majeure för den avtalsslutande parten om det arbete som ska läggas ut på underleverantör inte kan utföras eller anskaffas någon annanstans utan oskäliga kostnader eller väsentlig försening.

14.3 Underrättelse om force majeure. Avtalsparten ska omedelbart skriftligen underrätta den andra avtalsparten om force majeure och om upphörandet av force majeure.

15. Uppsägning av avtalet

15.1 Leverantören har rätt att säga upp Avtalet helt eller delvis om Kunden underlåter att erlägga en förfallen och korrekt betalning inom 30 dagar efter skriftligt meddelande om att betalning ska erläggas.

16. Tillämplig lag och tvistlösning

.

16.1 Tillämplig lag. Avtalet regleras av finsk lag, exklusive dess lagvalsregler, inklusive FN:s handelsrätt, och utan beaktande av lagvalsregler som skulle kunna leda till tillämpning av lagen i ett annat land.

16.2 Tvistlösning. Tvister och meningsskiljaktigheter som härrör från Avtalet ska avgöras av Helsingfors tingsrätt.

17. Ordning för ansökan

17.1 I händelse av en konflikt mellan Kontraktet och dess bilagor ska tillämpningsordningen vara enligt följande, med det lägre numret före det högre numret: 1) det skriftliga Kontraktsdokumentet; 2) dessa Leveransvillkor; 3) Servicespecifikationerna; 4) den Inköpsorder som accepterats av Leverantören och; 5) de andra bilagorna.

18. Övriga villkor och bestämmelser

.

18.1 Referensrätt. Leverantören har rätt att använda Kundens namn och logotyp som referens i marknadsföring och annan affärskommunikation.

18.2 Överlåtelse av avtal. Leverantören skall ha rätt att överlåta Tjänsten eller dess underhåll och därmed sammanhängande ansvar och skyldigheter, liksom varje avtal som ingåtts för användning av Tjänsten, till tredje part. Kunden har inte rätt att överföra rätten att använda Tjänsten eller något avtal om användning av Tjänsten till en tredje part utan Leverantörens skriftliga samtycke.

18.3 Kommunikation. Kommunikation rörande Avtalet ska ske till den kontaktperson som anges i Avtalet eller i Orderbekräftelsen på den angivna e-postadressen. Den avtalsslutande parten ska omedelbart informera den andra avtalsslutande parten om varje ändring av kontaktperson eller kontaktadress.